Akhlak itu Spontan


Bandar Baru Bangi, 21 Feb. – “Akhak dilakukan secara spontan, menurut Imam Al-Ghazali. Akhlak baik lahir daripada iman yang tinggi. Tidak kira ada orang atau tak, dia tetap buat demikian.”

Itulah antara yang disampaikan oleh saudara Muhaimin Selawi, alumni PEMBINA UPM di hadapan ahli PEMBINA di Surau Al-Amirin. Muhaimin menerangkan juga tentang hadis yang bermaksud,

"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari ahirat, hendaklah berkata-kata yang baik atau diam" (Direkod oleh al-Bukhari dan Muslim)

“Antara sifat penghuni syurga Firdaus adalah seperti yang diterangkan dalam surah al-Mu'minuun ayat satu hingga sepuluh. Ayat ketiga menerangkan ‘Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia’. Kita sering muhasabah diri kita tentang solat kita. Tetapi tidakkah kita muhasabah akan lisan kita?”

Beliau menyampaikan tazkirah mengenai akhlak seorang muslim yang baik itu terhasil melalui kata-katanya dalam program Malam Bina Iman dan Takwa (MABIT).

MABIT adalah antara aktiviti ditawarkan dalam pakej tarbiyah PEMBINA. Ia diadakan secara bulanan anjuran PEMBINA cawangan Bangi dengan pengisian rohani seperti sesi tazkirah, tadarus al-Quran, dan qiamulai.

0 komen:

Catat Ulasan