Iftar Jamaie - Menghidupkan Sunnah Rasulullah SAW


Surau Kolej 13, UPM - Pada 29 November telah berlangsungnya satu majlis Iftar Jamaie iaitu majlis berbuka puasa anjuran Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) UPM dengan kerjasama MTM Kerohanian Kolej 13. Objektif utama majlis ini adalah untuk menggalakkan para pelajar kembali mengamalkan amalan sunnah Rasulullah SAW iaitu berpuasa sunat pada hari Isnin dan Khamis. Disamping itu majlis ini ingin merapat hubungan ukhwah sesama muslimin yang hadir khususnya.

Majlis bermula dengan para hadirin berbuka meminum air dahulu dan kemudiannya solat Maghrib berjemaah. Setelah itu para jemaah semua dijemput makan bersama. Permulaan majlis dikendalikan oleh saudara Ahmad Naqiuddin selaku pengerusi majlis yang kemudian memberi laluan kepada saudara Farid Mokhtar menyampaikan sedikit tazkirah.

"Kita hidup di zaman yang susah untuk kita amalkan sunnah Rasulullah. Rasulullah SAW bersabda:
Akan datang kepada umatku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api (Hadis riwayat Tarmizi). Amat beruntunglah kita yang hadir pada hari ini kerana masih mampu menghidupkan antara sunnah Rasul kita iaitu makan bersama di atas talam," ujar saudara Farid Mokhtar.

"Sambil kita berbuka puasa ini, ingatlah kita kepada saudara-saudara kita di Gaza. Mereka telah diserang oleh tentera Israel selama 8 hari. Dan kejayaan telah berpihak pada mereka apabila rejim Israel sendiri yang memohon gencatan senjata. Sesungguhnya mereka kuat bukan kerana pemimpin, tetapi kuat kerana keimanan mereka kepada Allah SWT."

Selepas sesi tazkirah, para hadirin dijemput berbuka puasa bersama di atas talam dengan kadar empat orang pada satu talam. Majlis yand dihadiri 20 orang pelajar muslimin dari pelbagai kolej UPM ini berakhir pada 8 malam.

0 komen:

Catat Ulasan