Mahasiswa Prihatin Tolak Bahaya Comango


UPM, 19 Feb. – Mahasiswa harus kongsikan keperihatinan dengan menyebarkan maklumat ancaman COMANGO melalui facebook, twitter dan semua medium yang wujud serta melakukan bacaan dan kajian lanjut mengenai isu COMANGO.

COMANGO merupakan satu ancaman atau malapetaka kepada semua terutama sebagai umat Islam kerana tuntutan yang dibuat oleh COMANGO sama sekali tidak menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara kita.

Menurut Timbalan Naib Yang Dipertua Biro Kebajikan, MPP UPM, Luqman Abd Hamid, antara faktor inilah mahasiswa harus membantah COMANGO.

Beliau menjelaskan demikian ketika menyampaikan ceramah bertajuk ‘Mahasiswa Bantah COMANGO’ di hadapan mahasiswa-mahasiswi Universiti Putra Malaysia (UPM) di Surau Serumpun.

Selain itu, COMANGO menuntut agar Malaysia menandatangani dan memeterai perjanjian International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR).

Ini mengizinkan umat Islam untuk murtad tanpa boleh diambil sebarang tindakan.

COMANGO juga menuntut agar negara mengiktiraf hak golongan Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender (LGBT) yang mengamalkan seks songsang.

Ini jelas bertentangan dengan ajaran agama Islam malah jauh daripada nilai ketimuran orang Melayu.

Diskusi ilmiah ‘Bahaya COMANGO’ ini adalah salah satu siri JELAS 2.0 yang giat dijalankan oleh PEMBINA untuk menjelaskan kepada masyarakat khususnya mahasiswa tentang ancaman gerakan liberal masa kini, terutamanya COMANGO.

Usaha juga dibuat untuk mengumpul sebanyak mungkin tandatangan daripada orang ramai sebagai petisyen kepada kerajaan agar tidak tunduk kepada tuntutan melampau COMANGO.

COMANGO – Coalition of Malaysian NGOs – merupakan gerakan liberal yang berniat hendak mengubah perlembagaan Malaysia dengan menghasut negara-negara luar agar menekan kerajaan Malaysia untuk tunduk kepada undang-undang hak asasi manusia sejagat dalam sesi persidangan The Universal Periodic Review (UPR) Of Human Rights di Geneva tahun lepas.

Noor Khairina
Wartawan 
Biro Media dan Promosi
PEMBINA UPM

0 komen:

Catat Ulasan