Perhatikanlah Sejarahmu


Hari Malaysia disambut bertujuan untuk mengingati sejarah di mana zaman perjuangan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yakni Perdana Menteri Malaysia yang ketika itu berusaha untuk menyatukan Malaya, Borneo Utara, Sarawak, dan Singapura. Usaha dan penat lelah baginda dan rakan seperjuangannya berhasil apabila Malaysia akhirnya terbentuk pada tanggal 16 September 1963.

Masih ramai yang tidak tahu menahu akan sejarah penubuhan Malaysia ini. Walhal sepatutnya setiap rakyat Malaysia hendaklah mengambil tahu sebagai tanda mereka prihatin akan negara tercinta ini.

“Dunia tidak akan pernah berubah kecuali dengan sejarah. Berbagai pergolakan yang kita alami sekarang dan usaha yang kita tempuh untuk lepas dari kekelaman masa lalu, tidak akan pernah tuntas tanpa melihat akar-akar dan sebab-sebab permasalahannya dalam rekaman sejarah.”

“Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya).”(8:200)


Penting untuk kita sebagai rakyat Malaysia menyambut Hari Malaysia. Ia menunjukkan nilai patriotik di dalam setiap bangsa dan agama di seluruh Malaysia. Cinta tanah air itu merupakan semangat yang sangat dituntut dalam Islam.

Firman Allah dalam surah Al- Baqarah,
 “Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdoa: Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman diantara mereka kepada Allah dan hari kemudian” (2:126)

Nabi Ibrahim berdoa menunjukkan dia cinta akan tanah airnya. Penduduk yang beriman akan mempunyai negaranya yang tersendiri untuk menyambung generasi yang beriman juga. Ini secara tidak langsung menunjukkan negara yang tercinta berkait rapat dengan penduduk yang beriman. 

Cinta akan negara mestilah tidak bertententangan dengan Islam. Malah cinta itu subur kerana Allah. Cinta tanah air adalah sebahagian daripada iman.

Semangat yang berkobar-kobar sering kali diraikan bersama majlis yang penuh gilang gemilang. Tidak salah meraikannya dengan penuh meriah dan warna warni, tetapi ia menjadi kesalahan besar apabila majlis tersebut disusuli dengan aktiviti yang menyalahi adab dan syariat. 

Contohnya, pesta tarian. Lebih menyedihkan apabila ikhtilat antara lelaki dan perempuan tidak dijaga. Hal ini demikian boleh menyebabkan majlis tersebut bertukar daripada diredhai Allah kepada dimurkai Allah. Sering kali nafsu memandu mengalahkan iman ketika di dalam sesuatu majlis, meskipun kita tahu dengan jelas haq dan batil tidak pernah bertemu.

Allah berfirman dalam Surah Al- Mukminun,

Kalau sekiranya kebenaran mengikut nafsu mereka, nescaya binasalah langit dan bumi dan siapa-siapa yang berada di dalamnya.”(23:71)

Akhir kata, sambutlah Hari Malaysia dengan penuh semangat dan kesyukuran tanpa ada unsur yang menyalahi adab dan syariat. Jangan cemarkan kemuliaan Hari Malaysia dengan perbuatan yang songsang dan tidak mengikut syariat agama.

Oleh, 

Nur Nazhifa Ab. Rahman, 
Ketua Beliawanis,
PEMBINA UPM.

0 komen:

Catat Ulasan