Selamat Kembali Menimba Ilmu






                Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) Universiti Putra Malaysia mengucapkan selamat kembali kepada semua mahasiswa dan mahasiwi dari seluruh pelusuk Malaysia ke kampus hijau yang terletak di daerah Serdang ini. Kita perlulah senantiasa membuat muhasabah terhadap niat kita untuk menuntut ilmu, moga-moga kita belajar dalam keadaan ikhlas semata-mata kerana  Allah  S.W.T dan refleksi semula, apakah cita-cita yang kita pasangkan pada permulaan hari kita melangkah di universiti tercinta ini?.

                Moga-moga kepulangan diri kita kali ini dengan azam yang baru dan kembali bersemangat dalam setiap perkara yang kita lakukan dalam diri kita. Anggaplah menimba ilmu ini sebagai salah satu jihad dalam diri kita yang memerlukan kita untuk bersungguh-sungguh dan berdisiplin.
(Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah S.W.T akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga.)

maksud hadis di atas ialah :

                Buatlah yang terbaik kerana kita adalah ummat yang terbaik. Bila kita kata terbaik, maka maksudnya terbaik dalam segala perkara yang kita lakukan termasuk dalam kehidupan kita. Akhirnya kita akan berbakti dan menyumbang kepada agama, negara dan bangsa. Sedarlah, bahawa mahasiswa merupakan aset negara dan akhirnya permata berharga yang akan menyumbang pada nusa dan bangsa pada satu ketika nanti. Jadilah mahasiswa dan mahasiswi yang mempunyai jati diri yang kukuh , berjiwa besar dan berusahalah untuk mematangkan diri kita kerana kelak sudah pasti kita akan jadi pemimpin, maka moga-moga kita dapat memimpin negara dengan baik pada ketika ini dengan persiapan-persiapan yang dilakukan sekarang.

                Saya akhiri  ucapan ini dengan ucapan bitaufiq wannajah, moga kita berjaya dalam kehidupan kita dalam pelbagai aspek kehidupan yang melibatkan persiapan duniawi dan ukhrawi.

0 komen:

Catat Ulasan