Pembelaan Saudara Ummah Seakidah


Surau Serumpun, 2  April – “Orang Islam ramai, tetapi tidak ramai yang melaksanakan Islam dengan bersungguh –sungguh”,kata Saudara Syed Zahiruddin Syed Hashim semasa Usrah Umum yang mengupas tentang Pembelaan Saudara Ummah Seakidah.

Isu –isu ummah seperti di Rohingya harus kita ambil peduli. Mereka di bunuh dan ditindas manakala ekonomi,pendidikan dan kesihatan mereka di sekat. Tanah mereka juga di rampas serta mereka di paksa keluar dari Islam untuk menganut agama Buddha.

Begitu juga isu ummah di Mesir, di mana 529 penyokong Morsi di jatuhkan hukuman bunuh selepas 48 jam perbicaraan di mahkamah. Mereka dibicara, dan diputuskan hukuman pada hari yang sama dan tidak mendengar suara tertuduh. Ini jelas telah melanggar prosiding mahkamah.

Namun adakah kita peduli? Isu –isu seperti ini tidak di ambil berat oleh segelintir umat Islam kerana mereka tidak merasakan penderitaan yang di alami saudara Islam kita sebagai penderitaan kita jua.

“Kebanyakan umat Islam memandang remeh  isu yang besar sebaliknya membesarkan isu yang remeh”, terang Saudara Zahiruddin dengan tegas.

Kita boleh membantu saudara kita dengan pelbagai pertolongan samada dari segi kewangan dan sentiasa mendoakan perjuangan mereka.

Luangkan sedikit masa kita dan rajinkan diri membaca untuk mengambil tahu isu ummah terkini. Sedarilah, bahawa mengambil tahu dan mempunyai kepedulian terhadap orang lain terutamanya saudara seaqidah adalah sesuatu yang sangat dituntut oleh agama Islam yang luhur ini sebagaimana sabda Rasulullah saw yang bermaksud,

“Barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya”
Hadith riwayat Bukhari.

Jadilah kita pemuda yang mempunyai ciri –ciri  seperti yang di sebut oleh Imam Shahid Hassan Al-Banna iaitu mempunyai iman yang suci, ikhlas yang bersih ,semangat yang membuak –buak serta usaha yang berterusan.

Wartawan:
Nur Liyana Binti Mat Hussin,
Biro Media dan Promosi,
PEMBINA UPM.

0 komen:

Catat Ulasan