Hati Yang Tenang


SURAU KOLEJ KELIMA, 24 April - Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? Ayat itu diulang sebanyak 31 kali di dalam surah Ar-Rahman.

"Betapa kita sebagai makhluk terkadang begitu sombong untuk ‘berterima kasih’ kepada Sang Maha Pencipta, Allah S.W.T, setelah diberi nikmat yang tidak terhitung", kata Saudari Syahirah Abd Salam, Ketua Beliawanis 2, PEMBINA UPM semasa program Iftar Jamaie. 

Program iftar ini menjadi wadah untuk mahasiswi saling ingat memperingati diri sendiri dan rakan untuk belajar bersyukur atas nikmat yang kita peroleh.

Menurut Saudari Syahirah Abd Salam, sentiasalah menilai sejauh mana kita mensyukuri nikmat Allah dalam kehidupan kita. Usah hidup seperti robot yang di programkan dan tidak mempunyai perubahan diri ke arah yang lebih baik.

Bangunlah dengan rasa syukur dan berazam untuk menjadi lebih baik setiap pagi. Muhasabah diri sebelum tidur dengan rasa menyesal ke atas dosa yang dilakukan dan berikrar tidak mengulanginya.

Tanda syukur boleh dizahirkan dengan perbuatan. Manfaatkan anggota tubuh untuk berbuat perkara kebaikan, bukan menggunakan tangan yang diberi untuk mencuri atau nikmat melihat untuk melakukan perkara maksiat.

Selain itu, kita perlu sentiasa bersyukur dalam hati dengan yakin pada segala ketentuan Allah. Tidak mengeluh jika ditimpakan musibah. Sebaliknya, menganggap pasti terselit seribu hikmah yang pastinya baik buat kita.

Belajarlah untuk membasahkan lidah dengan Zikrullah, menangis kerana penyesalan terhadap dosa dan didik hati bersabar terhadap perkara yang dihadapi. Ingatlah, nikmat dunia yang kita rasai tidak kekal selamanya. Andai kita kufur nikmat, pastinya Allah tidak teragak- agak untuk menariknya kembali.

Wartawan:
NurAqilahShawarudin,
Biro Media danPromosi,
PEMBINA UPM.

0 komen:

Catat Ulasan