Ilmu Sebagai Perisai


Kolej 11,UPM- “Ilmu itu wajib dituntut serta disampaikan bukan sahaja kepada lelaki malahan wanita juga. Pendidikan untuk wanita penting  kerana sifat kewanitaan dapat memujuk dan mengajak masyarakat ke arah kebaikan.” ujar saudari Syafiah yang ditemui dalam Kuliah Nisa’ bertajuk ‘Ilmu Sebagai Perisai’ anjuran PEMBINA UPM pada 25 April  2014.

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud,

“Gunakanlah yang lima sebelum datang yang lima: Masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sehatmu sebelum datang masa sakitmu, masa kayamu sebelum masa miskinmu, masa kosongmu sebelum datang masa sibukmu, dan masa hidupmu sebelum datang kematianmu.”
(HR Al-Hakim; sanadnya shahih)

Masa yang terluang perlu di isi dengan perkara yang bermanfaat. Kita sepatutnya memanfaatkan masa muda ini untuk membuat perkara-perkara yang diredhai Allah SWT misalnya menuntut ilmu. Pengurusan masa yang efektif itu perlu kerana ia dapat mencegah kita daripada melakukan perkara yang lagha iaitu perkara yang sia –sia.

“Masa itu ibarat pedang,jika engkau tidak memotongnya ,ia akan memotong engkau”.
(Saidina Umar Al-Khattab)

Saudari Syafiah menegaskan bahawa tuntutlah ilmu itu selagi termampu. Allah SWT cintakan orang-orang yang menuntut ilmu .Tuntutlah ilmu biarpun perlu menempuh perjalanan yang sangat jauh. Ini kerana, menuntut ilmu adalah perkara yang sangat penting. Ilmu merupakan faktor yang membawa kebaikan di dunia dan akhirat bagi orang yang mengamalkannya.

Wartawan,
Nurul Rashidah bt Awang Kechik,
Biro Media & Promosi,
PEMBINA UPM.

0 komen:

Catat Ulasan