MABIT- Sayonara Jahiliyah


UPM, 7 Disember 2013 - Malam Bina Iman dan Takwa (MABIT) , anjuran Beliawanis PEMBINA UPM telah berlangsung semalam dengan kehadiran seramai 30 orang peserta dari pelbagai kolej.

MABIT kali ini bertujuan bagi meningkatkan iman dan merapatkan ukhuwah sesama ahli PEMBINA serta muslimat UPM.

"Keinginan seseorang untuk menghadiri majlis ilmu adalah petanda mereka cintakan ilmu dan ingin mendapat rahmat dan petunjuk dari Allah SWT. Justeru itu, perkara ini perlu kita syukuri bagi setiap beliawanis yang hadir pada malam ini", kata Ustazah Wan NorAnisah.

Kita boleh memilih untuk terus menjadi umat Jahiliyah atau umat yang terbaik kerana setiap itu adalah pilihan kita sendiri. Ini disebabkan keadaan dunia sudah semakin menyempit dan parah, lalu perubahan perlu dilakukan dalam melahirkan umat yang terbaik.

"Iman kita bertambah dan berkurang sesuai dengan perbuatan kita, namun perkara wajib tidak seharusnya ditinggalkan.

Rasulullah SAW diutus dengan membawa petunjuk Al-Quran dengan membaca ayat-ayat Allah, menyucikan jiwa dan mengajarkan kepada ummat manusia dalam mengeluarkan mereka yang dahulunya hina kini menjadi mulia, lemah menjadi kuat, berkabilah kembali bersatu dan jahil kepada berpengetahuan,"terang ustazah dengan lebih jelas.

Ustazah menekankan tentang sikap istiqamah dalam melakukan ketaatan kepada Allah seperti menghadiri majlis ilmu kerana dapat menghidupkan hati bersama orang-orang yang soleh dan solehah.

Sehubungan dengan itu, iman itu perlu dikawal dan perlu diperingatkan agar hati kita akan kembali kepada fitrah.

Majlis pada malam itu, dimulakan dengan solat Isyak berjemaah, pengisian ringkas dan 'game' taa'ruf. Para peserta menunaikan solat sunat taubat dan membaca surah Al-Mulk sebelum tidur. Peserta menunaikan qiam pada pukul 4.30 pagi secara berjemaah sementara menunggu waktu Solat Subuh.

Seusai solat, Tazkirah Subuh di sampaikan oleh Saudari Sayang  Syamira dari Biro Aktivisme Mahasiswa PEMBINAUPM. Majlis berakhir pada pkul 7.15 pagi setelah bersarapan pagi.

0 komen:

Catat Ulasan