MABIT- Membina Keterikatan Hati Pemuda PEMBINA

Pengisian ringkas oleh Ustaz Firdaus tentang kemanisan iman.


Bangi, 6 Disember 2013- Ahli-ahli PEMBINA wajib mengetahui bahawa untuk mendapatkan kemanisan iman, kita memerlukan pertalian ukhwah yang indah antara satu sama lain. Keterikatan hati individu-individu dalam sesebuah jemaah akan meneguhkan tapak asas kedudukan bangunan jemaah itu sendiri.

Pengawai Penyelidik, Ustaz Mohd Firdaus Salleh Hudin berkata demikian ketika menyampaikan tazkirah yang bertajuk “Kemanisan Iman” dalam program Malam Bina Iman dan Takwa [MABIT] anjuran PEMBINA di sini.

Kemanisan iman mudah kita tuturkan melalui mulut, tapi untuk mengecapinya memerlukan pengorbanan yang jitu dan bersungguh. Menurut hadis riwayat Bukhari dan Muslim:

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

“Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. Iaitu Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya, mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah, benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.”


“Ikhwah dan ikhwah yang lain akan saling memahami dan bergantung antara satu sama lain. Jika seorang ikhwah memasukkan tangan ke dalam poket seluar saudaranya untuk mengambil wang tanpa diketahui saudaranya akan berapa banyak, saudaranya akan berlapang dada kerana konsep memahami”, ujar Ustaz Firdaus.

Menurutnya, generasi para sahabat dahulu mengamalkan konsep itsar walaupun diri hampir mati kerana memikirkan akan hal saudara mereka. Kini, dalam dunia kita, umat Islam masih lagi mengalami penderitaan dan kesusahan. Jika hari ini, banjir di Pantai Timur Malaysia, peperangan di Palestin. Lihatlah juga peperangan di Mesir, Syria telah lama meletus. Justeru, adakah ‘memahami’ itu bergantung kepada waktu?

Pendekatan dan metodologi dakwah harus berubah mengikut peredaran zaman dan keperluan semasa. Orang-orang kafir terutama kristian akan ke depan untuk membantu masyarakat, sedangkan orang Islam masih lagi memikirkan hal mereka sendiri. Kita perlu ubah pemikiran ini. 

Agama ini mendidik muslim untuk menggarap segala potensi diri untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif supaya usaha dakwah menjadi lebih berkesan mengikut peredaran zaman.

Galeri:

Saudara Farisd Junos berperanan sebagai mas'ul MABIT kali ini.
Ustaz Firdaus menyampaikan ilmu bertajuk Halawatul Iman.
Para peserta membaca al-mathurat usai solat Subuh.

Saudara Aizat Farhan menyampaikan perkongsian dan tazkirah.



0 komen:

Catat Ulasan