Minda Presiden: Hari Ini Dalam Sejarah



1. Selama bergiat di dalam unit kajian PEMBINA saya banyak didedahkan dengan bacaan-bacaan mengenai kepimpinan kampus dakwah dan strategi . Bacaan seperti buku Professor Paduka Mohammad Abu Bakar ,'Mahasiswa Mengugat' yang menjadi bahan bacaan ketika tahun 1 lagi, menarik minat saya mengenai kepimpinan kampus. Buku-buku seperti the 'Art of War', '33 Strategies of War' dan 'Law of Power' tersimpan kemas di dalam minda ini. Namun, paling diingati adalah 'Strategi Rasulullah di dalam 28 Perang Baginda'.

2. Ditugaskan pula untuk menyampaikan fikrah PEMBINA dalam jelajah arus siswa di seluruh Malaysia mengenai sejarah gerakan mahasiswa dan ancaman liberalisme menjadikan saya lebih memahami keadaan mahasiswa di negara. Gerakan mahasiswa bermula lewat 60 an sering menjadi rujukan kerana ia adalah generasi awal yang menandai idealisme perjuangan tetapi sebenarnya kontang dari ruh Islam.

3. Kepimpinan kampus hari ini pula tidak banyak berubah meskipun zaman telah berubah. Mereka gagal menjadi qudwah dan tauladan kepada masyarakat awam, 'front' Islamis dan paksi universitI bertembung hingga melibatkan nyawa, sedang masyarakat kampus derita cahaya. Masyarakat kampus menantikan satu kepimpinan yang mampu merubah segalanya dari persengketaan kepada persaudaraan , daripada derita kepada kegembiraan ,daripada kemunduran kepada kecelikan akal intelek.

4. Maka jika dibiar , mahasiswa akan menjadi pohon bonsai, jika tidak ditegur, hamasah pemuda akan disalah erti tanpa natijah yang benar.

5. Sedar atau tidak negara hari ini ketandusan insan seperti Tun Razak, Tun Dr Ismail, Profesor Muhammad Zulkifli dan Dr Burhanudin Al-Helmy kerana kecelaruan di dalam melahirkan kepimpinan.

6. Oleh sebab itu, saya mencalonkan diri saya untuk melakukan perubahan ini dengan tangan saya sendiri, walaupun dihadapkan selautan cabaran kerana usia PEMBINA UPM yang masih bertatih tetapi cabaran bukan alasan untuk maju kehadapan. seorang Al-Akh perlu berani melakukan perubahan kerana fikrah yang kita imani dan kita mengetahui potensi diri sendiri serta cita-cita terhadap gagasan Islam yang kita impikan di setiap mimpi malam.

7. Saya serahkan takdir perjuangan ini kepada yang maha Esa, kemenangan tidak menjadi soal penting bagi saya tetapi bagaimana idea dapat disampaikan kepada masyarakat kampus berjaya dibumikan menerusi cara pandang politik baru dan bagaimana fikrah Islam berjaya di implan dalam segenap jiwa mahasiswa bahawa perjuangan ini menuntut seseorang keluar berhadapan cabaran dan bertangungjawab terhadap agenda jangka panjang ummah.


8. Saya serahkan kepada kebijaksaan mahasiswa didalam mengundi.Undilah mereka yang mampu melakukan perubahan, mereka yang mempunyai kebijaksanaan serta mereka yang benar-benar ikhlas di dalam perjuangan.

9. Kepada semua calon, semoga maju jaya dan menjadi harapan saya agar ukhuwah yang telah terbina dapat kita kekalkan sehingga akhir hayat kita.


“Meneraju Arus Perubahan”
Luqman Abd Hamid
Calon kerusi umum

0 komen:

Catat Ulasan