Penyakit Hati lebih berbahaya berbanding AIDS


Sejak Allah menciptakan komponen mahluk yang bernama manusia. Sejak daripada Adam dan anak-anaknya, insan telah mengenali makna kesakitan dan penderitaan. Kalau tidak sakit fizikal, kita akan sakit spiritual.

Sakit spiritual ini mengambil tempat yang pertama. Diciptakan nabi Adam di dalam syurga, Allah memerintahkan para malaikat dan semua mahluk tunduk kepada Adam. Semua mahluk yang ada pada ketika itu tunduk melainkan iblis.

Sebab apa iblis tidak tunduk? Keenganan dan besar diri. Keenganan patuh kepada perintah Allah kerana berpunca dari penyakit dalaman.

Sakit hati atau sakit rohani. Takabur adalah penyakit sanubari manusia.Penyakit inilah yang amat berbahaya. Jika dibandingkan sakit AIDS dengan penyakit hati ini, penyakit besar diri dan penyakit engan tunduk kepada perintah Allah s.w.t. ini lebih parah. AIDS is nothing!
Itulah hakikat pada mulanya Al-quran diturunkan untuk mengubati penyakit dalaman dahulu. Datangnya wahyu daripada Allah dan diutuskan rasul kepada manusia untuk menyembuhkan penyakit hati.

Penyakit yang berkongkong dalam diri manusia. Penyakit inilah yang menyebabkan manusia berada dalam penderitaan yang amat sangat. Orang yang sakit hati ini , di dunianya dia menderita. Orang yang berpenyakit hasad itu dalam hidupnya menyebabkan orang lain boleh tidur lena tetapi dia sendirian tidur tidak lena.

Orang yang berpenyakit ini, orang lain boleh makan nasi kenyang tapi dia makan nasi rasa macam pasir. Orang lain boleh senyum, luar senyum dalam pun senyum. Tapi orang yang sakit hati ini luar senyum tapi dalam tidak senyum.

Sakit hati yang paling kemuncak sekali ialah yang telah dijelmakan yang terkena pada iblis. Dia rasa takkabur. Dia besar daripada mahluk yang lain. Mahluk yang lain kesemuanya kecil, dia seorang yang besar. Disuruh tunduk kepada Adam, menempik berkata “Adam apa sahaja. Adam diperbuat daripada tanah. Aku daripada api.”

Jarang sangat umat hari ini yang tidak ada penyakit ini. Penyakit yang paling besar sekali ialah enggan tunduk pada perintah-perintah Allah. Al-Quran penuh dengan perintah-perintah Allah. Hatta pada surah Al-baqarah yang mengadungi 286 ayat sahaja, kata seorang muntasil, Ibnu Arabi, dalam surah al-baqarah sahaja terdapat sekurang-kurangnya sebanyak 1000 perintah.

Berapa yang kita taat daripada 1000 perintah itu? Hatta perintah paling senang sekali, perintah beriman kepada Allah. Allah beri perintah itu kepada manusia. Manusia ialah mahluk yang Allah cipta. Kita mahluk yang maha lemah. Allah yang maha perkasa yang memerintah.

Daripada tujuh billion manusia di dunia pada hari ini, yang menerima perintah dan taat kepada Allah hanya 2 billion sahaja manakala baki 5 billion orang tidak taat pada perintah Allah. Dua billion ini tergolong daripada orang- orang Islam.

Orang Islam adalah orang yang beriman. 2 billion umat Islam ini, yang Allah perintahkan sujud kepada-Nya sehari semalam lima kali. Adakah kesemuanya 2 billion ini taat kepada perintah yang mudah ini? Jawapannya tidak. Masih ramai lagi yang tidak solat. Orang yang tidak solat itu menandakan hati mereka takkabur.Perintah zakat, perintah puasa, perintah haji, perintah jihad dan perintah hukuman hudud. Itu perintah Allah bukan perintah manusia.

Perintah haram riba, perintah haram segala minuman yang memabukkan, haram judi, dan haram segala perbuatan yang keji. Orang ramai masih buat. Apa bezanya dalam konsep ilmu, di antara Allah memerintahkan iblis tunduk kepada Adam? Iblis enggan tunduk. Allah perintahkan manusia tunduk kepada Allah, tuhan kita. Mereka, manusia lalai itu juga enggan tunduk.

Agama Islam itu sendiri, agama berpesan-pesanan. Kita sebagai mahluk Allah yang maha lemah perlu ada sikap saling nasihat- menasihati kepada sesama kita. Ini supaya tunjuan hidup kita untuk mencari reda Allah itu akan tercapai hendaknya.

Oleh,

Hanis Arif Ab Rahim
Bendahari
PEMBINA UPM

0 komen:

Catat Ulasan