Manisnya Tarbiyah





UPM, 14 Mac 2015 – Beliawanis PEMBINA UPM telah menganjurkan Malam Bina Iman dan Takwa (MABIT) yang berlangsung  di surau Kolej Canselor  dengan kehadiran seramai 29 orang peserta dari pelbagai kolej. Sasaran MABIT kali ini adalah bertujuan untuk membuka hati dan minda mahasiswi mengenai “Manisnya tarbiyah”.

Pengisian yang bertajuk “Manisnya Tarbiyah” telah disampaikan oleh Saudari Sharifah Abdul Samad yang merupakan salah seorang daripada Jawatankuasa PEMBINA pusat.
Menurut saudari Sharifah, “tarbiyah adalah untuk memperbaiki diri dan juga perbaiki orang lain dan seseorang yang telah ditarbiyah haruslah bersedia untuk berubah kepada yang lebih baik dan menjadi "unusual" atau "rare" daripada orang lain.
Saudari Sharifah juga mengatakan bahawa banyak perkara yang perlu kita korbankan semasa memperjuangkan agama Allah SWT. Antaranya ialah masa,  duit, rakan-rakan dan banyak lagi.
Namun begitu, saudari Sharifah memberi peringatan bahawa sebagai seorang yang beragama Islam, kita harus yakin dengan janji Allah SWT seperti mana Firman Allah SWT dalam surah Muhammad, ayat 7 iaitu 

“Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”.

Berdasarkan pengalaman beliau dalam tarbiyah, “Allah SWT telah menghantar sahabat-sahabat yang baik untuk turut bersama-sama berjuang menegakkan agama Islam”. Tambahan pula, asas penting dalam dakwah juga adalah ukhuwah dan kita juga merupakan antara orang-orang yang terpilih untuk terus berada di jalan dakwah dan tarbiyah ini.

Sarah Aliah Najib
Wartawan Biro Media dan Promosi PEMBINA UPM

0 komen:

Catat Ulasan