Normalisasi dalam Kalangan Mahasiswa




UPM, 15 Mac 2015 – Beliawanis PEMBINA UPM telah menganjurkan daurah yang bertajuk Normalisasi bertempat di surau Kolej Canselor. Daurah Nomalisasi ini disampaikan oleh saudari Ummi Kalsom Mohamad Khalid yang merupakan Pengawai Khas PEMBINA.

Normalisasi merujuk kepada sebuah proses memindahkan budaya asing kepada satu kelompok yang tidak biasa dengan budaya tersebut. Antara contoh yang paling hampir adalah dengan  menjadikan budaya Barat normal dalam kehidupan umat Islam.

“Serangan Normalisasi ini lebih halus dan lebih bahaya berbanding penjajahan fizikal. Hal ini kerana, ianya juga merupakan salah satu serangan pemikiran yang dilakukan oleh Barat sehingga mampu mempengaruhi nilai-nilai kehidupan kita sebagai umat Islam yang kini semakin hilang dan digantikan dengan nilai dan budaya Barat”,ujar saudari Ummi.

 Saudari Ummi juga menegaskan bahawa bangsa Yahudi tidak akan sekali-kali berputus asa untuk menjatuhkan agama Islam dan Allah SWT juga ada berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud:
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk Yang benar". dan Demi Sesungguhnya jika Engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu Yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah Engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) Yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.
Antara contoh Normalisasi yang sedang berlaku sekarang terutamanya adalah dalam kalangan remaja iaitu fikiran remaja kini harus mempunyai boyfriend atau girlfriend. Ia menjadi suatu kepelikan apabila seseorang masih tidak mempunyai teman dikala usia muda.
Menurut saudari Ummi “ remaja juga lebih sukakan hiburan dalam kehidupan mereka seperti keluar malam, menghadiri konsert dan juga menonton wayang”.
Selain itu, saudari Ummi juga menyentuh mengenai liberalisme merupakan fahaman yang meraikan hak kebebasan manusia. Sisters in Islam (SIS) juga merupakan NGO yang cuba memasukkan serangan liberalisme  dalam minda umat Islam. Contohnya, SIS mengeluarkan hujah dengan mengatakan tudung adalah budaya arab dan bukan suruhan al-Quran. Tambahan lagi, SIS juga menentang poligami, hukum hudud dan sebagainya. Semua ini akan mengancam akidah seorang muslim bagi mereka yang tidak cukup ilmu pengetahuan mengenai agama Islam.

Akhir kata, saudari Ummi menyeru kepada semua mahasiswa agar terus mara kehadapan menentang musuh-musuh Islam tanpa berasa gentar dan takut. Terdapat banyak cabang atau sumber yang dapat dijadikan sebagai medium memperjuangkan agama Islam seperti menjadikan media dan bakat yang dimiliki oleh setiap individu sebagai alat untuk berdakwah.
“Kita semua harus bersyukur dilahirkan sebagai Islam dan sebagai mahasiswa kita juga harus mengorbankan segala masa muda kita untuk Islam”. Ujar saudari Ummi diakhir pengisiannya.

Sarah Aliah Najib
Wartawan Biro Media dan Promosi PEMBINA UPM




0 komen:

Catat Ulasan