Wacana Normalisasi: Antara Membiasakan Kebenaran atau Membenarkan Kebiasaan”

Ustaz Ahmad bin Khairuddin, penulis buku "Akal "

UPM, 18 MAC 2015 – PEMBINA UPM telah menganjurkan program mega dengan membawa tajuk “Wacana Normalisasi: Antara Membiasakan Kebenaran atau  Membenarkan Kebiasaan” yang bertempat di Dewan Kuliah Utama, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM. Pembentangan kertas kerja ini disampaikan oleh Ustaz Ahmad bin Khairuddin yang juga merupakan penulis buku “Akal”.

Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk menyedarkan mahasiswa akan ancaman Normalisasi serta memberi solusi praktikal kepada mahasiswa dalam menghadapi Normalisasi.
Menurut Ustaz Ahmad, “Normalisasi merujuk kepada proses yang menjadikan sesuatu yang sebenarnya salah pada rujukan syarak, diterima sebagai pandangan biasa oleh masyarakat”. 

“RAND Corporation merupakan sebuah syarikat yang sedang menlaksanakan projek ‘Building Moderate Muslim Networks’, ianya adalah salah satu projek Normalisasi yang cukup terancang oleh pihak Barat”. Ujar Ustaz Ahmad.

“Projek ini tidak mengalakkan sifat wasatiyah, tetapi mengalakkan masyarakat yang ‘moderate’, iaitu masyarakat yang hanya mengikut kehendak Barat sehingga mencairkan identiti umat Islam itu sendiri tanpa pengetahuan umat Islam mengenainya”. Tambah Ustaz Ahmad.

Seterusnya, perkara yang lebih membimbangkan adalah hasil ‘muslim moderate’ itu sendiri. Antara hasilnya ialah mengimani demokrasi (kebebasan mutlak) secara mutlak, menolak kejadian undang-undang syariah dan mengangkat undang-undang sivil yang sekular, hak individu bagi seorang muslim menukar agama sesuka hati dan menjadikan deklarasi hak asasi manusia sebagai salah satu rujukan agama selain Al-quran dan Sunnah.

“Matlamat utama Normalisasi adalah ingin menjadikan negara Islam tidak dapat dicapai dan kuasa Islam terus hilang sehingga menyebabkan umat Islam terus dipergunakan”. Kata Ustaz Ahmad semasa membentangkan kertas kerjanya.

Seterusnya, Ustaz Ahmad juga menegaskan bahasa masyarakat Islam kini harus mengikuti kehidupan generasi pertama iaitu zaman Rasulullah SAW dalam membendung ancaman Normalisasi dengan menjadikan Al-quran dan Sunnah rujukan utama serta memahami sebetul-betulnya sekaligus mendapatkan kebaikan daripada Al-quran.

Di akhir ucapan beliau, Ustaz Ahmad juga memberi peringatan kepada mahasiswa bahawa setiap individu muslim harus mempunyai matlamat hidup yang besar dengan meletakkan agama Islam sebagai matlamat utama yang wajib dilaksanakan.

“Islam yang berkuasa dapat memerintah dengan adil dan hanya negara Islam yang dapat membebaskan manusia. Jangan menjadikan Islam hanyalah sebuah teori semata-mata”. Tegas Ustaz Ahmad.

Noor Khairina bt Mohd Said
Wartawan Biro Media dan Promosi PEMBINA UPM

0 komen:

Catat Ulasan