Bengkel Asas Adobe Photoshop dan After Effects




UPM, 20 & 27 Mac – Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) UPM telah menganjurkan Bengkel Asas Adobe Photoshop dan After Effects di pejabat PEMBINA Pusat dan kemudiannya di Balai Sri Putra, Kolej Kelima, UPM.

Bengkel Asas Photoshop telah dikendalikan oleh saudara Najimuddin, pelajar jurusan Zoologi dari Universiti Kebangsaan Malaysia yang disertai oleh peserta seramai 21 orang dari jam 9 pagi sehingga 4 petang.

Pemenang bagi pertandingan mereka cipta poster yang bertemakan poster amalan sunnah adalah saudari Tengku Balqis binti Tengku Abd Rashid atas kriteria-kriteria tertentu.


Bengkel Asas After Effect seterusnya telah diadakan di UPM dan dikendaikan oleh Ibrahim Azran yang merupakan pelajar Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) dalam bidang Komunikasi dan Pengajian Media yang dihadiri seramai 32 orang peserta telah menyertai bengkel ini dan tiga daripadanya adalah pelajar bukan Islam, seorang peserta lepasan SPM.





Saudara Syafiq Syahmi sebagai pengisi banyak menyentuh mengenai kepentingan media dalam agenda-agenda menyatupadukan umat ISLAM seluruh dunia dan seterusnya disambung oleh saudara Amirul Asraf Bin Ramli, Presiden Pembina UPM.

Para peserta telah diberikan tugasan untuk menghasilkan satu video pendek (tempoh 10 saat) dan pereka video pendek terbaik adalah saudara Muhammad Syahmi B. Mohammad Zalani.
“Bengkel ini bagus kerana boleh menjadi medium untuk menuntut ilmu yang baru dari segi video editing.”

“Penyampaiannya juga mudah difahami. Tidak pernah guna After Effects sebelum ini dan hanya pernah menggunakan Photoshop sahaja,”ujar Wong Wei Weng.

Ketua Media Pembina UPM, saudara Amirul Idzham turut memberi kupasan mengenai software ADOBE MASTER COLLECTION CS6 dan ucapan Presiden Pembina UPM sebagai penutup majlis.

“Media Pembina dalam merealisasikan hasrat murni dalam membina belia yang beriman dan berjasa,”- Presiden PEMBINA UPM.

Disediakan oleh,
Nurshyhida Bt Rosman,
Wartawan,
Biro Media PEMBINA UPM.

0 komen:

Catat Ulasan