Perbincangan ISU SEMASA di UPM.




UPM, 10 Mac -Telah berlaku Pertemuan antara Saudara Amirul, presiden PEMBINA UPM dan Dato’ Dr. Shatar Sabran, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Universiti Putra Malaysia (TNC HEPA UPM) untuk membincangkan kemasukan Edry Faizal, Host BFM,radio.
Hasil pertemuan tersebut, Dato’ Dr. Shatar Sabran bersetuju untuk tidak membenarkan mana-mana pemikiran yang merosakan pemikiran dan akidah Islam masuk  ke Universiti Putra Malaysia. “Saya akan maklumkan kepada pihak pengetua dan pegawai keselamatan untuk memberhentikan kemasukan Viral,Sial!” Tambahan beliau.

Sejak-sejak akhir ini, terdapat segelintir golongan liberal yang semakin berani kehadapan untuk menyebarkan kefahaman dan pendapat mereka. Viral, Sial! adalah satu tayangan dokumentari tentang video viral Aisyah Tajuddin bertajuk ‘Hudud: Isi periuk nasi? Yang menjadi kontroversi menolak dan meremehkan undang-undang hudud yang dijalankan di Kelantan.

Dalam videonya itu, Aisyah telah menimbulkan kontroversi kerana mengkritik isu banjir dan hudud yang berlaku di Kelantan. Aisyah cuba memberi persepsi bahawa, kerajaan Kelantan hanya sibuk mengangkat isu hudud dan mengabaikan mangsa banjir di Kelantan tanpa sebarang bantuan. Dokumentari ini mengupas tentang kenapa video Aisyah menjadi sangat viral dan ia di hostkan oleh Edry Faizal yang juga merupakan Host BFM radio dan dalam masa yang sama, Edry cuba menimbulkan suatu persepsi yang baharu kepada masyarakat tentang hudud.

Video ini telah tercalon di dalam Freedom Filmfest 2015, Anugerah Freedom Film yang mengangkat isu-isu golongan minoriti dan hak kebebasan bersuara dan berekspresi. Selain itu, Dokumentari ini ditayangkan di Artsforgrab pada september 2015 anjuran Projek Dialog dan dikupas di dalam forum yang yang dihadiri oleh ahli panel, director doku (David Buri, Suri Kempe, Fauzi Yusup wakil Impian Kelantan dan Ehsan Shahwahid, hos pertama BFM). Tahun ini, ia bakal ditayangkan di universiti tempatan termasuk UPM bagi menunjukkan solidariti terhadap isu Aisyah yang pernah menjadi viral. Kononnya bagi mengangkat semula ketidakadilan yang berlaku supaya ia dilihat lebih relevan pada masa kini.

Librealisme adalah salah satu ghazawatul fikr-serangan pemikiran untuk menarik secara halus ke arah kekufuran bukanlah satu cara yang baru bahkan sudah tercatat di dalam Al-Quran dengan Firman Allah s.w.t. 

Surah An Nisa’. Ayat 89 :


“Mereka suka kalau kamu pula menjadi kafir sebagaimana mereka telah menjadi kafir, maka (dengan yang demikian) menjadilah kamu sama seperti mereka.”


0 komen:

Catat Ulasan