Tipu Muslihat Iblis




Manusia ketika diciptakan, diberikan kepadanya dua perkara iaitu hawa dan syahwat. Allah s.w.t menjadikan hawa dan syahwat kepada manusia kerana di sana terdapat  manfaat untuk manusia supaya menghasilkan sesuatu yang bermanfaat untuk dirinya sendiri juga. Rasa syahwat atau lebih sinonim dengan satu keinginan yang merupakan  terhadap harta, anak dan wanita misalnya dan manusia akan terus berusaha untuk mencari kehidupannya. Demikian, adanya syahwat ia memberi manfaat kepada manusia.

Bayangkan manusia tidak diberikan keinginan untuk mencari makan, mungkin akan memberi mudarat kepada manusia. Semua itu menjadikan manusia agar mereka mencari manfaaat daripada sana. Namun, hawa dan syahwat apabila digunakan sesuatu  bukan di atas  tujuannnya, pasti akan memberi mudarat yang dimurkai oleh Allah s.w.t berupa zina, riba dan lain-lain. Allah juga menciptakan marah supaya manusia mempertahankan diri daripada sesuatu yang menggangunya yang membuatkan dia marah namun ia juga membawa manfaat kepada manusia.

Dengan itu, Islam memberikan kepada kita pengurusan bagaimana rasa hawa, syahwat dan rasa marah kita disalurkan  untuk sesuatu yang bermanfaat. Bagaimana Rasulullah s.a.w marah apabila batasan-batasan Allah swt dilanggar tapi baginda tidak marah apabila dirinya sendiri itu di caci maki orang, kerana baginda tidak mempunyai keinginan untuk membela dirinya sendiri. Namun, pembelaan yang beliau utamakan adalah untuk agama Allah s.w.t

Manusia juga diberikan Allah akal dimana dengan akal, dapat mengimbangkan antara syahwat, kemarahan, kasih sayang dan cinta. Dengan akal, seorang manusia mengetahui sesuatu sifat itu adil atau tidak, memahami apa yang Allah turunkan yang merupakan Al-Quran dan hadis malahan dengan akal juga membolehkan manusia itu memandang jauh kehadapan. Maka dengan itu siapa yang kuat akalnya daripada syahwatnya, jadilah dia seorang yang bijak dimana sebelum bersikap dan bertindak dia akan berfikir terlebih dahulu. Malangnya, siapa yang kalah pada syahwatnya dan mengalahkan akalnya pada waktu itu, dia akan jadi orang yang pendek akalnya, kerdil jiwanya, sehingga  sifatnya tergesa-gesa dalam mengambil satu sikap sebelum dia berfikir jauh ke hadapan.

Kewajipan  orang yang berakal hendaklah dia berwaspada iaitu waspada pada musuh yang satu ini. Dia telah memperlihatkan permusuhannya sejak zaman Adam a.s. bahkan  dia telah menghabiskan umurnya, mengerahkan daya dan upaya dia untuk merosakkan manusia. Itulah dia iblis laknatullah. Allah telah memerintahkan kepada kita berwaspada dengan syaitan. Antaranya Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 168.

"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu".

Langkah Syaitan itu lebih halus daripada sutera, sehingga seorang hamba tidak terasa dia sudah terseret dengan langkah syaitan. Terkadang kita tidak terasa sudah termasuk jaring-jaring syaitan kerana dia masuk dari pintu kelebihan yang Allah berikan pada seseorang. Ada seseorang diberikan kelebihan suara yang indah, maka syaitan masuk dari situ dengan menggoda, menjadikan dia ujub, dia riak ingin dipuji orang. Ada orang diberikan Allah swt kelebihan harta, dijadikan dia takut kepada kemiskinan, maka Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 268

"Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (Jika kamu bersedekah atau berderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut) sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya."

Jadi syaitan akan berusaha dengan segala kekuatan dan daya upaya dia untuk menyesatkan manusia. Syaitan ingin sekali menyesatkan manusia dengan kesesatan yang jauh dengan cara menyuruh manusia dengan keburukan. Terkadang seorang mukmin berada di atas dua keinginan antara mengikuti syahwat atau mengikuti keredhaan Rabb. Orang yang beriman kepada Allah yang lebih mengharapkan keredhaan Rabb nya tentu dia akan memilih keredhaan Rabb nya.

Tambahan, yang lebih berat lagi apabila syaitan menyuruh agar kita berkata keatas Allah tanpa ilmu pengetahuan  dan dengan merasakan ilmunya sudah banyak. Mereka yang diberikan Allah kepandaian berbicara, dijadikan oleh syaitan untuk dia senang berdakwah, padahal dia tidak mempunyai ilmu. Mungkin latar belakangnya yang kita tidak pernah ketahui dari mana dia menuntut ilmu Allah, namun dia diberikan Allah  kefasihan lisan lalu syaitan masuk dari pintu tersebut agar dia berani berkata atas Allah tanpa ilmu.
Selain itu, syaitan berusaha menumbuhkan permusuhan di antara kaum muslimin. Allah berfirman dalam Surah Al-Ma'idah ayat 91

"Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu)."

Dengan menjadikan para pemuda itu merasa bangga apabila dia minum arak sehingga dia merasakan bahawa arak itu bersifat moden. Lihatlah syaitan pintar sekali, sesuatu yang maksiat dijadikan dihati si pemuda ini sesuatu yang moden. Bahkan, syaitan itu sudah merasa putus asa untuk disembah oleh orang-orang yang solatnya mentauhidkan Allah, tapi syaitan ada cara lain dengan menimbulkan bibit-bibit permusuhan diantara mereka. Akhirnya, dijadikan seseorang yang suka beribadah kepada Allah rasa ujub dan merasa ibadahnya banyak dan akhirnya dijadikan syaitan supaya dia suka sekali mendengar kesalahan temannya. Ketika mendengar temannya berbuat salah, gembira hatinya. Itulah memang syaitan berusaha untuk merosakkan hubungan sesama manusia. Syaitan itu berusaha, keinginan dia kuat sekali untuk menimbulkan permusuhan dan rasa benci di hati-hati manusia kerana dia memang musuh yang menyesatkan lagi nyata.

Syaitan tidak pernah diam dengan pelbagai tipuan yang digunakan makanya syaitan telah berjanji pada Allah untuk menyesatkan anak Adam. Apabila Allah menciptakan nabi Adam, Allah memerintahkan semua bersujud, dengan ego dan sombong, iblis tidak mahu, padahal di atas iblis ada lagi yang lebih tinggi seperti malaikat Jibrail a.s. Tapi malaikat Jibrail mengikuti perintah Allah. Iblis tidak ingin sujud kerana dia ingin mengagungkan dirinya namun  ternyata perbuatannya menghina dirinya sendiri.

Cuba bayangkan bila orang merasakan dirinya lebih baik, bagaimana dia akan mengikuti kebenaran, pasti dia akan melecehkan orang lain. Kalau merasakan diri dia lebih baik, dia tidak mahu menerima usulan yang diberikan kepadanya. Hendaklah manusia berhati-hati, sangat berhati-hati. Terkadang syaitan itu datang kepada kita seakan-akan ingin memberikan nasihat hakikatnya racun yang berbisa yang menjerumuskan seseorang hamba kepada kemaksiatan. Jadi hendaklah manusia itu hadirkan akalnya agar dia berfikir tentang akibat buruk dosa yang dia akan lakukan.

Mudah-mudahan dengan menggunakan akal fikiran, datang bantuan taufiq dimana bantuan ini memberikan kekuatan pada dirinya sehingga menghancurkan pasukan hawa nafsu .Kewajipan kita adalah mempelajari langkah-langkah syaitan dan kita mohon pada Allah s.w.t agar diberikan kekuatan dan istiqamah seakhir hayat dan diselamatkan daripada godaan syaitan..

Syafiah bt Mohammad
Tahun 3
BSK MAJOR FIZIK
Fakulti Sains

0 komen:

Catat Ulasan