Minda Presiden: Korban dan Perjuangan Kita


1. Ibadah qurban pasti mengingatkan kita kepada Nabi Ibrahim , Siti Hajar dan Nabi Ismail. Sebuah kisah pengorbanan yang agung.

2. Terdapat pelbagai surah di dalam al-Quran menyentuh mengenai perkara ini antaranya ialah surah al Kautsar, al Hajj dan as-saffat , semuanya mempunyai intipati yang lebih kurang sama iaitu pengorbanan.

3. Membuktikan bahawa salah satu keperluan umat islam di dalam perjuangan menegakkan kalimat-NyA ini adalah sikap ingin berkorban. Pengorbanan mendidik jiwa supaya patuh terhadap suruhan Allah dan dijelmakan menerusi kehidupan masyarakat.

4. Hasan mengorbankan dirinya demi memacak panji Al Fateh di Konstantinople. Pejuang kamikaze berkorban dengan meletakkan peledak bom di dalam pesawat untuk memastikan kejayaan Jepun. Manakala penduduk Mesir berkorban dengan merelakan tubuh mereka ditembak peluru hidup assisi. Semuanya dilakukan demi suatu perkara; survival negara.

5. Akibat memingirkan aspek pengorbanan , sering kali keadaan di suatu tempat berada di dalam keadaan 'volatile' ,tidak stabil dan sering kali mengundang pelbagai ancaman. Sungguh ia telah pun terjadi di negara kita.

6. Dari sudut kepimpinan , UMNO masih memilih ahli golongan yang tidak telus memegang tampuk parti, PAS masih lagi kabur di dalam isu syiah sunni dan kalimah Allah. Manakala parti kufar pula menunjukkan strategi halus mempamerkan bahawa mereka yang paling telus hinggakan ada masyarakat berkata “apakah salahnya kita ditadbir kuffar?” menunjukkan betapa seriusnya masalah kepimpinan negara yang berada dihadapan kita.

7. Dari segi ekonomi, beban yang ditangung rakyat bukan lagi kepalang, hidup mereka terdesak dengan pelbagai tuntutan hidup sedang ekonomi berada dalam keadaan lembab yang tiada kemajuan seolah-olah tiada jalan penyelesaian antara jurang ekonomi miskin dan kaya.

8. Dari sudut keselamatan, negara telah di ancam dengan pelbagai kepentingan negara asing. Tidak sampai beberapa hari Washington membatalkan kedatangannya ke Kuala Lumpur, Xi Jin Ping datang mencuri perhatian rakyat dengan menjalinkan persahabatan secara tiba tiba, ia bukti jelas betapa Malaysia dilihat penting kepada keselamatan China terutamanya di dalam tuntutan ke atas kepulauan Spratly yang bukan sahaja strategik dari sudut ketenteraan tetapi mempunyai hasil minyak yang tidak terhingga.

9. Dari sudut agama , tuntutan coalition of malaysian ngo (COMANGO) jika diteliti pasti merungkai perkara-perkara di dalam agama. Kebebasan beragama menjadi senjata paling kuat kumpulan batil tersebut dan sudah pasti ia menghalakannya kepada Islam.

10. Masalah sosial pula bergerak umpama barah senyap dan ia dibiar terpingir oleh kebanyakan aktivis kampus.

11. Dan apakah mahasiswa kita pada hari ini sedar akan masalah yang menimpa negara mereka? Atau mereka masih terperangkap dalam dunia percintaan atau dunia movie yang tiada kesudahan?

12. Perjuangan mahasiswa hari ini perlu dilihat dari ufuk yang lebih luas, ia bukan hanya sekadar isu jalan raya di kampus, masalah sistem maklumat pelajar dan sebagainya tetapi ia perlu berevolusi kepada isu negara, keselamatan tanah air serta berjuang membumikan agenda dakwah kepada masyarakat.

13. Aktivisme mahasiswa pada hari ini telah berubah, jika kebanyakan siri pejuangan mahasiswa ditandai dengan demostrasi dan pungutan tanda tangan, kini adalah masa untuk kita memberi cadangan solusi dan tindakan.

14. Maka di dalam memanifestasikan perkara tersebut ia memerlukan keagresifan dan pengorbanan gerakan mahasiswa. Usaha yang telah diberi selama ini perlu dilipat gandakan demi kejayaan ibu pertiwi. Kita tidak boleh lengah. Kealpaan kita hanya menyebabkan negara di dalam bahaya dan hendaklah di antara kita memikul beban ini dengan rasa izzah dan tangungjawab ,sesunguhnya di tangan kita adalah masa depan negara.


"Memimpin mahasiswa"
Luqman Abd Hamid
Presiden PEMBINA UPM

0 komen:

Catat Ulasan