'Untunglah' vs 'Alhamdulillah'


 

Setiap kali ketika kita berbual-bual dengan sahabat kita atau sesiapa sahaja, mesti sekurang-kurangnya  kita pernah “tersebut” ayat-ayat yang agak klise seperti berikut.

“untunglah , dapat dekan setiap semester.”

“untunglah, anak orang kaya, apa nak, semua dapat.”

“untunglah, dapat biasiswa, 'jelous' aku.”

“untunglah, 'boyfriend handsome', belajar dekat Korea.”

"untunglah ini.. untunglah itu.."

Cuba kita duduk diam dan fikir sejenak, jikalau ada orang berkata begitu kepada kita, apa yang kita akan rasa? Pasti rasa sedih bukan? Mungkin bukan niat diri untuk membangga-bangga, tetapi apabila situasi di atas berlaku kepada kita, pasti kita berasa tidak selesa. Cuba kita fikir, kenapa kita perlu sibuk-sibuk untuk membandingkan apa yang orang lain dapat dengan apa yang kita tidak dapat.

Sudah rezeki mereka memiliki apa yang mereka miliki. Kenapa kita harus cemburu? Kita seperti tidak bersyukur dengan apa yang kita ada. Muhasabah diri kita. Sekurang-kurangnya kita masih ada mulut untuk bercakap, ada tangan, kaki, hidung, dan semua bahagian badan yang sempurna yang Allah S.W.T beri kepada kita sejak kita lahir. 


Kita masih mampu bernafas, menghirup udara yang segar, kita masih lagi punya ibu dan ayah yang sayangkan kita, adik-beradik yang baik, kejayaan yang kita peroleh sekarang, hidup di bumi Malaysia yang aman, tiada perang dan bermacam-macam lagi jika ingin diceritakan tentang rezeki kurniaan Allah kepada diri kita ini. Firman Allah S.W.T,

 “ Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan” (55:13)

Kita perlu berhenti untuk membanding-bandingkan diri kita dengan orang lain. Ya, untuk beberapa keadaan, ia akan menjadi bagus jika kita akan berusaha untuk memperbaiki diri kita untuk mencapai kejayaan dan menjadi seorang yang lebih baik. Sebenarnya, apabila kita bersikap terlalu membanding-bandingkan, kita akan mula tertekan dan bersaing tanpa sebab yang baik untuk diri kita. 

Seterusnya kita akan lupa segala rezeki yang Allah telah beri kepada kita. Kita akan sibuk dengan pelbagai rungutan. Hakikatnya, apabila kita merungut, itu adalah sesuatu yang membuang masa kita. Lebih -lebih lagi, jikalau kita merungut, tanpa melakukan apa-apa usaha, hanya sekadar merungut dan bersedih.


Astaghfirullah hal a'zim...

Marilah semua, kita muhasabah semula. Bersyukurlah dengan segala rezeki yang Allah sudah kurniakan kepada kita. Setiap hamba Allah, ada rezeki masing-masing yang Allah sudah tetapkan untuk dirinya. 

Mungkin sudah tiba masanya untuk kita berhenti menyebut “Untunglah” dan lebihkan “Alhamdulillah” J


Jikalau kita masih lagi rasa sedih dan kecewa dengan setiap perkara yang terjadi kepada diri kita, sentiasa muhasabah diri kita semula. Firman Allah S.W.T,

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...” (2:286)

Bersyukurlah dengan hidup anda sekarang dan hayatinya. Jika kita sering merungut dan membanding-bandingkan, ia sesuatu yang rugi untuk diri kita.

Oleh:
Sayang Syamira bt. Sobri, 
Ketua Biro Aktivisme Mahasiswa PEMBINA,
Bac (sains) Pembangunan Sumber Manusia, Tahun 2.

0 komen:

Catat Ulasan