Gathering PEMBINA UPM: Mengeratkan Ukhwah, Memacu Agenda Dakwah


Bukit Ekspo,UPM- Pada 27 Oktober 2013, Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) UPM, telah mengadakan program ‘Gathering’ bagi menerangkan hala tuju dan pakej –pakej menarik yang disediakan PEMBINA UPM kepada ahli baru.

Majlis dimulakan dengan ucapan pembukaan oleh Presiden PEMBINA UPM, Saudara Luqman Abd Hamid yang menerangkan secara ringkas tetapi padat tentang kelebihan dan kepentingan mahasiswa serta mahasiswi menyertai PEMBINA UPM.

“Keadaan mahasiswa kini amat tenat. Mengikut pemerhatian, di South City Plaza, ramai mahasiswa menghabiskan masa di kelab yang disediakan di situ sehingga lewat malam dan lebih menyedihkan, ada segelintir yang berkhidmat sebagai pelayan kelab atasan”, kata saudara Luqman. Justeru, sebagai mahasiswa, kita harus berfikir di luar kotak dalam memandu agenda dakwah, bukan hanya berfikir tentang diri sendiri tanpa menghiraukan keadaan sekeliling yang semakin membimbangkan ini. Firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Imran ayat 110 yang bermaksud,

“Kamu adalah sebaik –baik umat yang dilahirkan bagi manusia (supaya) kamu menyuruh dengan makruf dan mencegah dari kemungkaran serta beriman kepada Allah”.

Oleh itu, PEMBINA UPM menyediakan pelbagai pakej untuk membina jati diri dan mengamalkan prinsip amar makruf nahi mungkar. Antaranya ialah Biro Sahabat Aman, Biro Aktivisme Mahasiswa, Biro Rekreasi, Biro Tarbiyah, dan Biro Media.

 Majlis diteruskan dengan menjemput wakil dari setiap biro di dalam PEMBINA UPM. Saudara Shafiq Sahmi menerangkan tentang aktiviti dan pengenalan Biro Sahabat Aman. Antara aktiviti yang telah dijalankan biro ini ialah Program Bakti, kesukarelawan dan Kafilah Dakwah. Sahabat Aman turut bekerjasama dengan Aman Palestin bagi membantu saudara Islam kita di Syria, Palestin dan Mesir dan telah berjaya mengutip jumlah kutipan derma memberansangkan sebanyak RM37000 pada tahun lepas dan akan meningkatkan sasaran kutipan pada tahun ini.

Seterusnya saudara Naqiuddin menerangkan tentang Biro Tarbiyah. Antara aktiviti biro ini ialah Malam Bina Iman Takwa(MABIT), Usrah, Iftar Jamie dan lain –lain bagi memantapkan akidah kita. Saudara Naqiuddin turut mengatakan “Semua orang mempunyai cita –cita untuk menjadi orang yang baik dan cemerlang, tetapi sedikit terbelenggu oleh perkara tidak baik”.

Apabila kita tidak dibelenggu dengan perkara yang baik, maka kita akan dibelenggu dengan perkara yang tidak baik. Justeru, kita harus mengutamakan setiap wasilah tarbiyah bagi membantu kita memahami Islam secara syumul.

 Majlis diteruskan dengan menjemput wakil dari Biro Media iaitu Saudari Faizah. Media memainkan peranan yang sangat penting pada masa kini kerana ancaman luar kepada umat Islam adalah daripada media seperti laman sosial, media cetak dan elektronik. Biro media menpunyai bidang tugas seperti ‘designer’,jurugambar, wartawan, dan lain –lain. Bagi yang tidak mempunyai pengalaman, bantuan akan diberikan bagi meningkatkan kemahiran bagi setiap bidang tugas.

Biro Aktivisme Mahasiswa di wakili oleh Saudari Sayang Syamira. Antara aktiviti terbaru biro ini ialah Himpunan Mahasiswa (HIMMAH). Program ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari pelajar pelbagai universiti dan bakal melahirkan pemimpin – pemimpin  Ummah. Kursus Pengucapan Awam juga akan diadakan bagi meningkatkan tahap keyakinan pelajar dalam menyebarkan wasilah dakwah.

Saudara Luqman mewakili Biro Rekreasi bagi menerangkan aktiviti dijalankan biro ini. Antaranya ialah riadah, mendaki gunung, aktiviti lasak, perkhemahan dan lain –lain yang menyihatkan badan serta mencergaskan minda kita. “Arus mungkar di luar semakin kuat, jadi untuk menongkah arus tersebut kita haruslah bersedia mental dan fizikal”, kata Saudara Luqman. Selain itu, muslim yang kuat lebih dicintai Allah berbanding muslim yang lemah.

Seterusnya, para peserta di bahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut biro –biro yang diminati bagi mendapat penjelasan lanjut tentang biro masing –masing. Setelah itu, peserta menjamu selera sebelum majlis berakhir pada pukul dua belas tengahari.

Gambar sekitar program:

Presiden PEMBINA UPM: Saudara Luqman memberi penerangan kepada ahli baru


'Flyers' mengenai pakej menarik yang disediakan PEMBINA UPM


Sebahagian ikhwah yang hadir ke gathering PEMBINA UPM


Akhwat bergambar kenangan mengeratkan ukhwah yang terbina

0 komen:

Catat Ulasan